Saturday 23 April 2011

Sabtu dan Pokok~

Assalamualaikum dan Salam berlapekk~

Hari ini aku nak cerita pasal hari sabtu.. aku xsuke hari sabtu.. kenape mesti buat hari tanpe plastik pade tiap sabtu? wuu~ xtau ke hari sabtu aku biase half day.. Lepas keje aku p MAXVALUE.. untuk beli stok makanan.. da beli banyak2 ni, boleh lak cashier tu cakap arini xde beg plastik.. wuu~ encek2 pemilik market beso2 ni xTerase rugi ke? hari sabtu kan hari klimaks untuk orang bershopping.. lau da xde beg plastik, akan membuatkan orang malas untuk bershopping.. so, lau nak bershopping, kene laa bawak plastik sendirik... Dorang xtau ke, aku p shopping pon pasal aku nak beg plastik.. cuz nak letak sampah n baju kotoq aku.. wuu~ samat pamasi aku banyak plastik.. haha.. samat kat pasar malam ade gune plastik ag.. kalau x, camne laa orang yang beli sate an.. kuah tu nak letak mane lau xgune plastik.. timun potong ag.. ketupat segera ag.. adui.. jangan laaa pasar malam pon wat hari xde plastik ni... hari sabtu tanpe plastik memang laa mulia untuk kite kurangkan polution kat bumi ni.. tapi knape mesti buat hari sabtu? buat laa hari Jumaat.. huhu..

Tapi kan, aku hari tu ade terbace kat Surat Khabar.. pasal kempen tanam pokok tu... yang tu aku setuju sangat laa.. Kat bandar2 dok wat pembangunan jek.. pokok-pokak da maken banyak ditebang untuk memberi laluan kepade pembangunan ni.. sekarang ni, ilmu fardhu kifayah yang paling diagung2kan iaitu ilmu sains, perkara yang sangat penting dalam dunia yang penuh teknologi sekarang ni.. tapi, xkan korang xstadi pasal sains memule dolu.. pokok kan haselkan Oksigen.. kite memerlukan oksigen untuk tujuan pernafasan.. lau pokok da maken kurang, oksigen terhasel pon maken kurang.. wuu~ dolu an 10 or 20 tahon lepas, tandas xpaya bayar pon.. sekarang ni, rm 0.50 tauu kene bayar.. cube korang pikir 20 or 30 tahon akan datang.. mane laa tau an, taim tu, oksigen pon kene bayar.. wuu~ baek korang semua tanam pokok dari sekarang.. nanti leh korang jual oksigen.. mesti menguntungkan.. tanam 2 pokok setahun, kalau 30 tahon da ade 60 pokok.. wuu~ banyak tu.. =)

So, renung2kan lah.. kite perlu jage bumi ini bukan untuk kita.. tapi untuk generasi kite yang akan datang.. Lonie aku kat rumah abg aku.. tadi, masok2 jek rumah, aku nampak buku KIAMAT HAMPIR TIBA.. pas aku habes bace, aku cerite okeh.. kite kongsi ilmu kite bersame2.. daripade korang dok bace novel cinta-cintu tu, baek korang bace mende yang leh wat korang muhasabah diri.. =)

semua orang nak menggapai bintang.. 
tapi, aku xmo gapai bintang.. aku nak gapai bulan.. 
sebab bintang beribu kat langet tu..
bulan kat bumi ade 1 jek..
so, bulan ag unik dari bintang..

1 comment:

Anonymous said...

pergghhh,, komen sket pasal buku tuh ;)