Tuesday 15 March 2011

Hantu Kilang Kain~

Rashid n Sazali, 2 budak yg baru masok kat kilang aku.. so, dorg ni kire junior aku laa an.. aku selaku senior kilang kain, telah ditugaskan oleh bos aku, Chia Meng, untuk mengGUIDEkan dua org junior aku ni.. Aku xsuke bos aku tu.. da laa salu masok keje lambat.. balek lak nk awal an.. tp, apekan daye.. die boss.. aku cume semut merah jek~ tp siyes beb.. aku xbunoh boss aku tuu.. so, bukan die antu kilang kain yg aku maksod kan..

so, aku kje shif malam mase tu.. daq 2 org ni pon follow jek ape aku buat.. sebagai senior yg xmempunyai tatasusila yg tgi, aku pon ajak laa dorg ngeteh.. taim dok2 ngeteh tu, Rashid bertanyekan aku satu soklan..
Rashid : Bro, sye dengo cter, kat kilang kain ni ade hantu.. btol ke?
Aku : Mane ko dengo cter ni??
Rashid : Ade org taman sye cakap.. btol ke Bro?
Aku : hmmm.. bru sehari ko masok sini, ko da tanye macam ni.. aku nk cter pon serbe salah..
Rashid : alaaa~ cter laa broo..
Aku : emm.. macam ni laa.. kite settlekan keje dolu.. esok malam, aku janji, aku akan cter sal hantu kilang kain ni.. tp, korg ber2 kne janji, jgn cter kat sesape pon sal cter hantu ni.. n sebagai balasan, korg kne belanje aku Sirap Ais ngan Mee bandong..oke??
Rashid : oke bro.. bereh~
Aku : huuu~ mu orea klate? napo xoyap awal2?? *perbualan seterusnye lam bahase kelantan.. so, xsumer pembace berasal dr kelantan.. so, terpakse di potong*

Esoknye~ dengan perasaan berdebornye dan rase ingin tahu, Rashid n Sazali *sazali ni xberdialog yee.. pelakon tambahan jek..* pon tgu aku kat warong yg aku lepak semalam tuu.. dorg da siap belikan aku Mee bandung n Sirap ais daa..
aku sampai ke tempat kejadian.. aku makan mee bandong sambel berceritee..
Aku : Ceritanye bermulaa beginii~
Rashid : cer citer cer citer..
Aku : adeh.. ko ni orang kelantan ke orang perak ni?
Rashid : sye org malaysia bang.. 1 malaysia laa katekann..
Aku : ooo.. lantaq p ko laa.. aku start cter k? *sambel makan mee bandung*
Rashid : oke2... *dengan nada yg excited*
Aku : emm.. mende ni sebenarnye aku pernah alami.. dolu mase memasok keje dolu, aku dok wat OT jek.. dr petang sampai ke pagi.. malam pertame aku keje malam tu, aku ade rase cam angen sepoi2 xreti bahase jek dok hembos2 kat aku.. tp xpe laa.. aku tenang ag.. cuz taim tu aku xcaye antu.. ari ke2, aku wat OT gak.. mate ngantok jek taim jam kol 2.43pagi tu.. aku terlelap.. then, Samad, kawan seOT aku kjotkan aku.. aku bgon lalu bingkas p wat keje.. sampai jek aku kat mesin kain tu, aku tgok, Samad ngah tdo kat depan kain tuuu...
Rashid : ek~ abes tu? sape yg kejot abg tadiii??? *peluh da mule kuo dr dahi Rashid*
Aku : haa~ ni yg nk doq habaq mai nii.. aku pon keliru dan menjadik buntu.. aku kejot Samad tu.. die bgon sambil maki aku.. then, aku tanye die, nape die kejot aku td? then, ngan selamber OAG jek Samad jawab, "bile mase lakk aku kejot ko? aku dr kol 12 td dok makan gaji bute ni~".. Emmm.. da sudaa.. *kate dalam ati* Ade mende nk bergurau ngan aku ke ni?.. tp xpe.. aku cool.. Tok Long ku dolu bomoh.. so, ade gak la die turunkan ilmu..  emmm.. penat laa aku cakap.. sirap ais da abes ni..
Rashid : eh.. xpe2.. nah minom air sirap sye ni.. sye nk minom.. tp air liur bro da tempias masok sirap sye ni.. minom jek laa..
Aku : oke2.. tankz.. aku sambong balek ea?
Rashid : oke2..
Aku : esoknye, aku pon stay kat kilang tu.. kol 1.23 pagi, aku jerit.. "Lau ko syaiton yg saje nk ganggu aku, muncul laa ko di depan aku".. taim tu, aku dapat rasekan bahang yg sgt bahang.. berpeloh aku.. aku dapat me'rasai' kehadiran hantu kilang kain tu.. semakin lame, semakin dekat..semakin dekat.. dan semakin dekatt..akhernye aku capai remote aircond.. (ptot laa bahang semacam..x on aircond upenyee~) *kate dalam ati* mase aku on jek aircond tu, tetibe aku rase macam ade lembage yg dok belari bekejaran belakang aku.. Aku teros pusing ke belakang dan teros jatoh terkangkang apebile hantu muncol di depan aku.. emm.. rupe2nye hantu yg selalu aku tgok kat Filem Hantu jaoh berbeza ngan hantu yg ade kat depan mate aku ni.. antu ni pakai bju merah.. rambot xrebonding pon.. menggerbang sampai ke lantai.. muke byk gle jerawat yg da masak da.. rase cam nk picet jek..
Rashid : abes tuu?? abg Buat apee???
Aku : Aku just gelak jek.. yelaa.. Tok Long aku an bomoh.. wat pe nk takot.. ngan sombong dan kembongnye, aku bgon dan tanye hantu tu.. "ko nk ape haa??".. hantu tu jawab "aku nk bunuh ko"..
aku just tergelak kcil jek.. "asal ko gelak?? ko xtakot ke" tanye hantu tu kehairanan.. aku pon jawab, " hahaha..xpernah pon kuo kat berite, 'mayat dijumpai mati dibunuh hantu'" aku gelak laa.. lau kne bunuh ngan hantu, sape yg akan didakwe? *berkate dalam hati* hantu tu marah dan tros mengFIRE aku.. aku elak sambel berkate dalam hati.. *adeh~selalu kat filem xde plak hantu leh maen Fire2 macam otromen*
Rashid : haa?? die FIRE abg? bro xpape ke???
Aku : wat mase tu,aku xape2 laa.. cuz aku sempat ngelak.. tp, aku ni mausia yg lemah.. setelah asik mengelak, akhernye, aku terjatoh gak cuz FIRE die kne ke kaki aku.. kaki aku berdarah mase tu.. aku cume mengucap jek taim tu.. tanpe belas kasihan, hantu tu teros FIRE aku tepat kne ke dada aku..
Rashid : haa?? kne dada abg? abes tu camne bro? bro selamat x?
Aku : gile selamat.. da tentu die FIRE dada aku.. kekonpem laa aku mati.. hantu tu berjaye meragut nyawa aku setelah beberape minit aku ngelak FIREan die tu..
Rashid : abg maatiiii? abg jgn memain bang.. abes tu, lau bg mati, xkan abg skunk ni jadi hantu plak.. siap makan mee bandung ag.. abg ni hantu ke? sye da takot da ni...
Aku : laaa.. bile mase lakk aku jadik hantu niii??
Rashid : abes tu, kan hantu kilang kain tu da FIRE tepat ke dada Abg.. n meragut nyawe abg.. mestilaa abg da mati ann????
Aku : mmg laaa aku mati.. aku cume mati lam cter tu jekk.. da ko yg nk sangat aku cter kan? aku cter jek laa pasal cter hantu.. aku xcakap pon cter ni btol ke x.. da ko nak aku cter hantu, aku cter laa.. oke laa.. time kaseh cuz belanje aku mee bandung k.. t lau nk dengo cter ag, belanje aku ag oke?? *teros berlalu pergi meninggalkan Rashid n Sazali*

Rashid : binawe punye senior.. penat aku belanje die mee bandung.. sampai ati die kencing aku sampai basah.. huuuu~

No comments: