Tuesday 28 June 2011

Hati ini diibaratkan seperti Peti Ais~

Assalamualaikum dan Salam salam~

Okeh~ Today, I want to tulis about hati.. Bagi aku, hati ni umpama Peti Ais.. so, xdelah istilah Hati Panas.. Peti Ais an sejuk belaka. Kat belah luar die jek yang panas. So, ketepikan mende2 yang boleh membuatkan hati anda panas. Camne nak ketepikan mende yang menyebabkan hati anda panas? Senang jek.. Just luahkan ape yang korang xpuas hati. Xpaya laa just nak luahkan kat Blog. P luahkan kat si Orang yang korang xpuas hati tu. Korang dok luah kat blog, Macam laa orang tu follow blog korang kan? So, just luahkan jek if kite xpuas hati ngan si polan tu. Xpaya pendam. Buat panas hati jek.

Peti Ais akan terang dilimpahi lampu bile ade orang yang bukak pintu Peti Ais tu. Pastu, akan gelap bila orang tutop Pintu bilik Ais. Lagi2 bile orang yang tutup tu hempas pintu Peti ais kekuat. lagi laa makin terase gelapnye. Same jek macam hati kite. Hati akan bersinar bile ade orang yang berjaye membuka pintu hati kite. Even frust sokmo, tapi, Pintu hati akan tetap terbuka apabila seseorang yang membukanye mengambil dan menarek hati kite. Sekuat manepon tertutup pintu hati kite dengan cinta, xmustahel akan terbukak semula if ade sum1 yang membukanye.

Hati pula akan sunyi sepi macam suasana pukol 3 pagi tu. Taim tu, keadaan sunyi jek. Gelap. Semua orang sedang dibuai mimpi mase tu. Lagipon, biasenye kan tempat gelap tu sunyi. Same jek ngan hati. Bile orang yang kite sayang menutup hati ite, make, gelap dan akan menjadi sunyi la hati kite. Makan siket mase laa untuk menerangkan hati balik. Tunggu jek sape yang akan bukak Balik pintu hati kite tu.

Tempat gelap dan sunyi ni pulak biasenye banyak SYAITAN. macam kat toilet. Kan sunyi jek an. Feeling jek taim nak iyak tu. Tapi cekgu aku cakap kat situ byk SYAITAN. Pastu, tempat sunyi pon banyak SYAITAN. Tu yang banyak Kapel yang hanyut apebile mendiami tempat sunyi. Same jek laa dengan hati kite. Selepas orang yang kite sayang tutup kembali pintu hati kite, make tertutup la sinar dalam hati kite tu. Akan menjadik sunyi. Lalu, datanglah si SYAITAN menggoda keturunan ADAM a.s dengan cube menyesatkan si Pemilik Hati sepi ni. Bile sepi, mula laa nak minom arak la, merempit la, isap dadah la. Alasan cume kerana tensen cuz kecewa. Sedangkan banyak lagi mende yang berpekdah tok terangkan hati balik. Seperti solat, n memacam lagi yang berkaitan agama.

Peti Ais pulak akan menyimpan barang2 makanan supaye memastikan makanan lambat busuk. Pastu, bile barang tu da xpired, kene la buang. cuz takut akan membiakkan bacteria2 yang merbahaya. Same jek macam hati kite. Kite kene laa isikan hati kite dengan mende2 yang berguna. Isikan hati kite dengan Ilmu. Banyak ilmu yang ade di sekeliling kite ni. Setiap detik perjalanan hidup kite ni, disertakan dengan Ilmu. Sedar xsedar jek. Pastu, kite kene la buang mende yang keruh dalam hati kite. Kerana, bukan setiap ilmu yang kite dapat tu membawa kebaikkan. Contohnye Perempit. Dorang pakar dalam bidang bikin membikin ni. Tapi disalah Gunakan dengan mengubahsuai motor mereka untuk merempit.

So, jagelah Peti Ais anda dengan baik. Isikan Peti Ais anda dengan mende2 yang penting. Mende yang xpenting, Buang jejauh~

2 comments:

Unknown said...

hati hati hati hati hati

mY naMe iS haJar said...

emmm...hati..