Thursday, 7 March 2013

Pesalah

Assalamualaikom dan Salam Malam Khamis..

6 Mac 2013, Jam da kol 12:40 malam waktu Kahang.. waktu ni jari aku ngah menari2 kat atas kibod.. Ape aku nk mencarot malam2 gelap ni? emmm.. Sal status yang aku update.. "Xsemua Pesalah ngaku salah sebelum dibicarakan sehinggalaa perbicaraan selesai, baru pesalah ngaku salah selepas da sedaye upaye menutup kesalahan yang dilakukan.."

Oke.. Saje gune ayat metafora.. Sejak layan lagu teman pengganti n selalu terikot2 ngan lirik yang dinyanyikan oleh si Malique tu, bahase aku pon sekarang dipenuhi dengan metafora.. =)

Pesalah yang aku maksodkan adelah orang yang xnampak kesalahan yang dilakukan.. Sering menuding jari kepade orang lain.. Sering menuduh orang lain menjadik punca even kesalahan itu dibuat oleh pesalah ini..

Perbicaraan pula bermaksod sesi perbualan kononnye untuk menyelesaikan masalah.. Tetapi si Pesalah ini still xnampak salahnye dan akan cube menegakkan benang yang basah.. Even kesalahan yang dilakukan sudah terang lagi bersuluh, beliau cube juge untuk memalapkan mende yang terang lagi bersuluh tu..

Susah sangat ke nak ngaku salah? Perlu ke depend diri even kesalahan yang dilakukan itu sangat jelas.. Aku rase, kite perlu depend diri if ade rasionalnye dengan ape yang kite lakukan tu.. Tapi, if da jelas salah tu, xpaya la nk putar belitkan fakta supaye dapat menutup kesalahan anda tu.. Just ngaku, xpaya nk panjangkan cerita..

Contoh, si Pencuri yang dirakam aksinye oleh CCTV.. Perlu ke xnk ngaku salah ag? Perlu ke nk keluar ayat 'saya mencurik cuz da lame anak saya xminom susu Dutch Lady'?? Mencurik tu tetap mencurik.. Mungkin Hakim akan kesian kan pencuri tu dengan mengurangkan hukuman dunia.. Tapi, hukuman akhirat leh ke kurang?

So, nasihat aku, if da wat salah yang jelas tu, just ngaku n mintak maaf jek la.. Xpaya nak menutup kesalahan tu.. Xpaya nk putarbelitkan fakta n xpaya nak kalis dengan alasan2 yang xmunasabah.. 

Contohnye, Kesalahan yang dilakukan menyebabkan aku merajok seminggu, ingat dengan alasan2 manis yang ko beri tu leh buat aku merajok kurang kepade 2 hari la ea? hik2.. *contoh oke.. C.O.N.T.O.H*

Pas da puas belitkan fakta, bagi alasan itu ini, then pas da xde point tok menghalalkan kesalahan, baru la nak ngaku salah.. Ngaku salah awal2 kan senang.. xpaya la ko perah otak ko tok putar belitkan keadaan.. 


"Cubalah Hargai Seseorang Selagi Dia Masih Cinta,
Tak Perlu Hargai Dia Bila Dia Da Terluka"

No comments: