Sunday, 28 August 2011

Raye Oh Raye~

Assalamualaikum dan salam 28 Ramadhan~

Nampak tak ucapan kat atas tu? Sekarang da 28 ramadhan.. Esok 29 Ramadhan.. Luse lak 1 Syawal~ So, pagi esok adelah pagi terakher untuk kite bangon sahor untuk Mengerjakan ibadat Puasa di Bulan Ramadhan~ huhu~ Raye Aidilfitri~ Aku rase ade yang xkene dengan Raya ni~ Ade jek yang xkene si Yen ni =.='~ Meh kite korekk mende2 yang tak kene mengikot pikiran aku~

Taim bulan Ramadhan, lagu Raya konpem akan berkumandang.. Sape xsuke dengor lagu raye taim bulan Ramadhan ni kan? sumer orang suke.. Tapi, aku xsuke.. cuz aku dengor lagu raye taim bulan Syaaban.. Bulan Ramadhan lak aku suke dengo Azan Maghrib~ Lunak jek aku dengor alunan suara si pengAzan maghrib tu~ lalala.. Oke.. Ape yang xkene ngan lagu raye ni? emm.. Kebanyakkan lagu raye bertemakan air mate.. or kate mudah, Banyak lagu raya yang sedih.. Kenape lak lagu raye mesti sedih? Raye kene ah gembiraa.. Dengo lagu2 sedih t kang orang nanges lak.. orang nanges lak biasenye kat majlis PengKebumian~ so, xkan laa sambutan hari raya same jek tarafnye dengan pergi majlis PengKebumian? Pastu, cube pk ati dan perasaan orang yang xdapat balik raye tu.. Da la sedih xdapat balik raye.. Pastu diPROVOKE lak dengan lagu2 raye yang sedih ni.. Lagi ber+ sedih laa si pengTAKBALIK raye ni.. Pastu, pk gak perasaan orang yang terpakse berhabis duit cuz nak bagi duet raye kat anak2 buah yang ramai.. janganlah tambahkan kesedihan dorang tu dengan lagu2 raye yang sedih ini~ so, cek Komposer2, perbanyakkan laa lagu yang leh wat kat Mood2 orang yang sambot raya ni gembira..

Pastu, aku tengok, taim raye laa baru penuh orang parking kereta kat tanah perkuburan untuk menziarahi sanak saudara yang telah kembali ke Rahmatullah~ Kenape mesti raye baru nak ziarah kubur? Baru nak siram2 air mawar kat kubur laa, nak tabur2 bunge kat kubur laa, nak bersihkan sekeliling kubur tu la~ Mende ni da macam jadik kewajiban da.. Dan generasi baru ni pon menganggap, taim raye baru kene ziarah kubur~ Taim xraye jarang lak nak nampak orang ziarah kubur.. Siap tertutup ag pagar tanah perkuburan tu.. hmm~

Raye~ Kenape ramai yang nak mintak maap taim raye? Asal wat salah jek, tunggu raye baru nak mintak maaf.. Jangan lahh konpiden sangat yang korang tu sempat raye.. Yang kene ikat bulan Ramadhan ni Syaitonn~ Bukan nye malaikat.. Malaikat cabot nyawe tu still menjalankan tugasnye~ Kang xsempat Raye, da kene cabot nyawe, xsempat nak mintak maaf.. Ape salahnye mintak maaf after kite sedar akan kesalahan kite tu.. Xpaya laa nak tunggu Raye baru nak mintak maaf~

So, aku nak mintak maaf kepade sesiape yang ade terase hati ke, terase kaki ke, terase geram ke ngan pangai aku ni..

Oke.. malas nak taip.. Penat jari jemari aku nak menaip. Dah la jari aku arini Berpuasa.. sian die t penat.. tapi, before aku akhiri tulisan aku ni, aku nak nasihatkan ..

"Tahukah anda~ kite tinggal satu hari jek lagi untuk memperdajalkan sahabat2 anda.. P simbah asid, letak mercun bola dalam suo kawan, n ape2 yang jahat ag.. t raye mintak maaf laa~ Yelaaa.. Orang kite kan suke tgu raye untuk mintak maaf.. haha~ gurau jek.. Samat hari raya semua~ jom berpantun,

Ketupat Rendang Lemang Serunding,
CornFlakes Madu Kuih Tart,
Samat Hari Raya Semua,
Maaf Zahir & Batin. =)

1 comment:

WaFa ShaHiRaH said...

yen punya pantun tak kena.
hahahahahaha!!